Cicero’s Pentagram; vejen til god kommunikation

Cicero’s Pentagram; vejen til god kommunikation

marts 17, 2020 0 Af Scriptomist

Kommunikationen mellem mennesker kan være mange ting, og det er ikke altid at vi tænker over hvad der fungerer og hvad der kan forbedres. Står man i en situation hvor man har brug for et dybere kendskab til en måden hvorpå en kommunikation afvikles, så kan det være nyttigt at benytte sig af den velkendte kommunikationsmodel Ciceros Pentagram.

Her får du en miniguide til hvordan Ciceros Pentagram kan bruges til at forstå elementerne i en kommunikation såsom budskabet, modtageren eller omstændighederne.

De fem elementer

Årsagerne til at visse kommunikationssituation kræver en analyse kan for eksempel ses i forbindelse med et studie af en tekst eller i forbindelse med markedsføring. Her er det essentielt at man som afsender kender til modtagerens reaktionsmønster, så man på bedst mulig vis kan formidle sit budskab.

Ciceros pentagram også kaldet det retoriske pentagram beskæftiger sig med 5 forskellige elementer der skal gøre det nemmere at analysere og forstå en kommunikationssituation.

Disse 5 elementer består af emne, afsender, modtager, omstændigheder og sprog. Disse 5 elementer hænger unægtelig sammen, og justeres den ene, så vil en af de andre automatisk også gennemgå en forandring.

Men hvordan kan det bruges?

Helt basalt kan man bruge pentagrammet hvis man selv skal forstå og analysere et budskab der sendes ud eller man selv har intentioner om sende en form for meddelelse ud.

De forskellige hjørner i pentagrammet kan bruges til at få en dybere indsigt i en given tekst, altså hvad forfatteren eller afsenderen vil sige med teksten, hvem han vil nå ud til og hvordan.

På samme måde kan pentagrammet bruges den anden vej, altså hvis man eksempelvis vil formidle et budskab ud til nogen selv. Dette kunne være i forbindelse med en reklame og et salg af produkt, hvor der jo også finder en form for kommunikation sted.